June 2, 2021

Radiologia are un viitor luminos, consideră liderul industriei de profil

Dimitris Moulavasilis, CEO al Affidea, a vorbit despre viitorul în radiologie, pentru publicația Congresului European de Radiologie 2016, cel mai mare eveniment la nivel european care reunește profesioniștii din domeniul radiologiei și imagisticii, la care Affidea a fost prezentă. Vă invităm să îl citiți.

Ce va ține prima pagină a publicatiilor din domeniul radiologiei și imagisticii medicale în următorii cinci ani?

Dimitris Moulavasilis: Sunt încrezător în faptul că tehnologia va continua să se dezvolte într-un ritm extraordinar, oferind tehnici structurale imagistice, analize radiogenomice computerizate și biomarkeri de predictivitate evolutivă bazați pe imagistică moleculară inovatoare. Tehnologia informației va juca, de asemenea, un rol important în viitorul radiologiei. În primul rând, va oferi posibilitatea unei interconectivități crescute între investigații, radiologi, medicii care recomandă investigația și pacienți. Toate imaginile medicale produse vor fi stocate în cloud, iar acest fapt va modifica fluxul activității în mod fundamental.

Ne putem aștepta în viitor la o separare accelerată între obținerea imaginilor și interpretarea lor, aceasta din urmă putând fi efectuată de pe tabletele profesioniștilor radiologi de oriunde din lume. Radiologii vor folosi același mediu pentru a colabora în timp real cu medicii care recomandă investigația, dar și pentru a comunica cu pacienții.

Acest lucru va amplifica necesitatea standardelor și protocoalelor comun acceptate, astfel încât ne așteptăm la o evoluție importantă în această direcție. Informațiile din imaginile stocate vor condensa multe date, ceea ce va facilita efectuarea unor progrese semnificative în inteligența artificială, iar algoritmii avansați vor ajuta radiologii în stabilirea diagnosticului, crescându-le productivitatea.

Cum își pot păstra competitivitatea furnizorii precum Affidea într-o industrie atât de solicitantă?

DM: În primul rând, avem o experiență de mai mult de 20 de ani în imagistică medicală și o rețea extinsă de 170 de centre de diagnostic și tratament al cancerului în Europa, pe care le-am administrat și dezvoltat în tot acest timp. Experiența ne-a ajutat să cunoaștem cele mai importante aspecte ale modului în care devii prima alegere dintre furnizorii existenți, începând cu pacientul, medicul care recomandă investigațiile și cel care plătește, indiferent dacă este în sistem public sau privat. Toate acestea au legătură cu capacitatea de a oferi un rezultat corect, standardizat într-un mod eficient, oferind în același timp și o experiență unică pacientului.

Pentru a ne atinge acest obiectiv, am investit enorm atât în tehnologia medicală, cât și în cea a informației, personalul nostru este format din cei mai buni radiologi și profesioniști medicali, împreună construind o cultură centrată asupra pacientului, orientată spre calitate.

În ceea ce privește tehnologia medicală, avem o rețea modernă, cu peste 900 de echipamente de obținere a imaginilor, superioară celor mai exigente valori de referință ale COCIR (European Coordination Committee of the Radiological, Electromedical and Healthcare IT Industry), iar în ceea ce privește tehnologia informației, am instituit una dintre cele mai avansate infrastructuri IT din industrie.

Astăzi, pacienții noștri își pot programa examinările online și pot avea acces total la rezultate printr-un link către cloud-ul nostru protejat, rezultate ce sunt trimise către aceștia printr-un simplu email. În ceea ce privește calitatea, avem numeroase inițiative, cum ar fi Campania noastră Dose Excellence, pentru a monitoriza și optimiza nivelurile dozelor de radiații ionizante la care pacienții sunt expuși în timpul examinărilor CT. Aceasta reprezintă o nouă modalitate de a gândi diagnosticul, punând pe primul plan siguranța pacienților, fără a compromite calitatea imaginii, schimbând doar focalizarea către pacient.

De asemenea, am analizat industria și am identificat diverse zone de îmbunătățire, cum ar fi viteza și eficiența serviciilor medicale, precum și angajamentul pentru calitate constantă, care poate fi obținută numai printr-o administrare eficientă. Tehnicile noastre de ”lean management” sunt destinate îmbunătățirii eficienței și experienței pacientului prin analizarea procesului de rezervări, examinări și transmiterea rezultatelor, din perspectiva pacientului. Este totodată și o eficiență economică, acesta nefiind un obiectiv, ci mai degrabă un beneficiu adăugat. Programul nostru de ”lean management” a împlinit deja șase ani. Nu în ultimul rând, personalul extraordinar al centrelor noastre este susținut de experți renumiți din industria europeană a radiologiei, care sunt membri ai Consiliului nostru Consultativ Medical.

Ați vorbit despre interconectivitate și progresele în tehnologia informației. Cum influenteaza acestea serviciile pentru pacienți în zilele noastre?

DM: De exemplu, în cazul programărilor online, aproximativ 20% din programări, în Irlanda, sunt efectuate acum online; acesta poate deveni un sistem asemănător cu e-check-in-ul pentru zborurile cu avionul, în viitorul apropiat. Este nevoie de un modul de programări online puternic, un proces de rezervare ușor de utilizat pentru pacienți și o structură IT extrem de bine conectată pentru a menține perioadele de programare perfect actualizate, a administra eficient informațiile privind pacienții și a face acest proces nebirocratic, cu adevărat eficient.

Următorul fenomen este acela al serviciilor de radiologie la distanță. Folosind cloud-ul nostru, un pacient din Evora, Portugalia, poate obține interpretarea imaginilor sale de către un radiolog din Lisabona sau (dacă acest lucru este permis de reglementările locale) de oriunde din cadrul rețelei noastre de 170 de centre. Putem astfel rezolva o problemă importantă a lipsei de radiologi, care este drastică în unele dintre zone. Desigur, uniformizarea protocoalelor este necesară și în unele cazuri inițiem tehnologia recunoașterii vocii în diferite limbi europene pentru a accelera productivitatea radiologilor noștri în întreaga Europă. Posibilitățile sunt nesfârșite, dar trebuie să fie adaptate pentru a li se maximiza impactul în structura noastră organizatorică specifică.

Ați investit într-un proiect de mare anvergură privind ospitalitatea în compania dumneavoastră. De ce este ospitalitatea importantă în sectorul serviciilor medicale?

DM: Cred că ospitalitatea este extrem de importantă. Filosofia noastră de bază, unul dintre principiile Affidea, este empatia. Nu poți furniza servicii bune pentru pacienți fără a empatiza cu ei și acest lucru este cu atât mai adevărat în sistemul de sănătate decât oriunde altundeva. Pacienții vin la noi cu probleme de sănătate, sunt îngrijorați și au nevoie de răspunsuri, dar au nevoie, de asemenea, de asigurări că vor primi cea mai bună îngrijire și atenția profesională pe care o așteaptă fiecare persoană în parte.

De aceea, nu numai personalul nostru medical, ci toate persoanele care intră în contact cu pacientul pot juca un rol cheie, din acest motiv dorim să încurajăm tot personalul centrelor noastre în această inițiativă. Un alt aspect deosebit de important este training-ul și susținerea personalului nostru pentru a fi și mai atent și mai grijuliu cu pacienții. De aceea, necesitățile personalului nostru reprezintă un aspect important al acestui proiect ambițios.

Care este cea mai importantă provocare a industriei medicale în Europa zilelor noastre?

Cred că cea mai mare provocare a industriei provine din contextul economic. Pe de o parte, avem beneficiarii serviciilor medicale ce au fonduri limitate, ca rezultat al recentei crize economice, dar și a creșterii economice nesemnificative din majoritatea regiunilor. Pe de altă parte, avem o cerere în creștere pentru servicii medicale din cauza îmbătrânirii populației, creșterii cazurilor de boli precum cancerul, costul tratamentelor inovative și cererea pacienților pentru un acces mai facil la servicii medicale mai bune. În acest context, diagnosticul imagistic este primul pe listă în analiza costurilor, și putem observa, an după an, scăderi semnificative ale tarifelor și noi reglementări în vederea menținerii costurilor la un anumit nivel. O altă provocare este deficitul de radiologi, în contrast cu creșterea continuă atât a calității, cât și a numărului de imagini medicale produse de noile echipamente de diagnostic medical.

Ce mesaj ați dori să transmiteți radiologilor europeni, participanți la Congresul European al Radiologilor de anul acesta, în ceea ce privește viitorul radiologiei?

Le-aș spune că radiologia este o specialitate captivantă care va conduce la progrese medicale în anii ce vor urma. Progresele tehnologice în specialitățile radiologice vor deschide noi orizonturi în ceea ce privește diagnosticul în moduri neimaginate astăzi; interconectivitatea va permite apropierea de pacienți și îmbunătățirea comunicării medic-pacient. De asemenea, progresele IT vor îmbunătăți considerabil productivitatea radiologilor.